Konvertering av nationella teknikerbevis till 66L licenser för segelflygtekniker.
Denna sida beskriver hur segelflygtekniker med en komplett B behörighet kan konvertera till en EU Del-66L licens. Tyvärr kan inte segelflygtekniker med endast praktik (BP) och ingenjör (BT) konvertera. Det är nu även möjligt att konvertera en BM-behörighet (endast motor) till 66L, men då med begränsningar i övriga delar.
Konverteringen görs av Segelflyget och därefter skickas komplett konvertering till TS som utfärdar 66L licensen. Kostnaden för konvertering, utfärdande av licensen och giltighet på 5 år är 700 kr. TS kommer efter utfärdad licens att fakturera sökande. Handläggningstid är ca 4-5 veckor.
Under konverteringsprocessen, eller längst tom 31 dec. 2020 kan segelflygtekniker med B eller BM behörighet använda sitt nationella behörighetsbevis vid utfärdande av underhållsintyg, s k Certificate of Release to Service.
Vilka behörigheter kan konverteras till 66L med underliggande kategori?
Några exempel. Äldre B behörighet med endast trä-och duk, får kategori L1: Segelflygplan. Har denne B behörighet även en motorbehörighet fås L1: Segelflygplan och L2: Motorsegelflygplan.
Senaste åren har vi utbildat segelflygtekniker som endast har komposit, dvs. inget med trä och duk, dessa får kategori L1C: Segelflygplan. Har denne B behörighet även en motorbehörighet fås L1C: Segelflygplan och L2C: Motorsegelflygplan. Skulle dock även trä - och duk vara aktuell, så tillkommer denna kategori i 66L osv.
Innehas motorbehörighet på motorseglare ges en begränsning (limitation) på ELA 1 flygplan. Då denna kategori även innefattas i 66L, kan denna begränsning tas bort om sökande har dokumenterad erfarenhet på vissa underhållsuppgifter på motorflygplan. Bifogas som bilaga/or till konverteringsrapporten.
De segelflygplan och motorseglare samt i förekommade fall flygplan som är s k annex-1 luftfartyg, kan skrivas in i 66L som nationella typer, dessa ska även anges i bilaga till konverteringsrapporten. Notera att bilagorna ska intygas. För nationella segelflygplanstyper gör bestyrkandet vid konverteringsprocessen hos Segelflyget.
Kan en segelflygtekniker med endast BM konvertera till 66L?
Det är nu klart att detta är möjligt, dock fås en 66L med endast rätt att hantera motorinstallation i motorseglare (TMG, SLG,SSG) och begränsningar (limitations) i skrov, mekanik, elsystem inkl. radio, transponder, ELT och ELA1. Önskas arbete utföras på motorseglare som tillhör annex-1, kan nationell typ väljas enligt att komplettera med bilaga nationella typer nedan. Oavsett vilken nationella motorbehörighet som innehas fås en 66L med behörighet för motorinstallation, dock underförstått att man endast får arbeta på den kategori man tidigare haft utbildning på och har kompetens för.

Hur görs konverteringen och vilka blanketter ska användas?
För en B-behörighet, fyll i blanketten Personlig konverteringsrapport av nationell segelflygteknikerbehörighet till EASA 66L licens. Ange personuppgifter, kryssa vilken nationell behörighet som motsvarar 66L kategori. Önskas ELA 1 begränsning tas bort markeras den behörigheten, önskas nationella typer markeras det. Till dessa två ska nedan bilagor bifogas.
För endast BM-behörighet, fyll i blanketten Personlig konverteringsrapport av segelflygtekniker till 66L
Kopior som ska medfölja konverteringsrapporten:
1. Kopia på ID handling, pass körkort, etc. ska bifogas.
2. Kopia på giltig teknikerbehörighet (B eller BM-behörighet från Segelflyget)
3. TS blankett TSL 7236 Ansökan Del-66 licens ska bifogas*.
4. (Vid behov) Bilaga med borttagning av begränsning för ELA 1 luftfartyg ska bifogas.
5. (Vid behov) Bilaga med tillägg av nationella luftfartyg ska bifogas.
Skanna och skicka in dokumenten i pdf format till 
*Förtydligande om ifyllnadsintruktioner för TS blankett:
-1. Uppgifter om sökanden, fyll i
-2. Uppgifter om arbetsgivare, behöver ej fyllas i
-3. Ansökan om, ange Konvertering. Kryssa i valdunderkategori till L-certifikat.
-4. Teoretisk utbildning, behöver ej fyllas i
-5. Praktisk utbildning, behöver ej fyllas i
-6. Information, notera att ansökan/konvertering går via Segelflyget och inte direkt till TS
-7. Självförklarande
-8. Självförklarande
Läs mer om en presentation från TS ang. 66L
Frågor kan även skickas till FCL adressen ang. konverteringen.