Hoppa till sidans innehåll

66L


Konvertering av nationella teknikerbevis till 66L licenser för segelflygtekniker.

Denna sida beskriver hur segelflygtekniker med en komplett B behörighet kan konvertera till en EU Del-66L licens. Tyvärr kan inte segelflygtekniker med endast praktik (BP) och ingenjör (BT)  konvertera. Det är nu även möjligt att konvertera en BM-behörighet (endast motor) till 66L, men då med begränsningar i övriga delar.  

Konverteringen görs av Segelflyget och därefter skickas komplett konvertering till TS som utfärdar 66L licensen. Kostnaden för konvertering, utfärdande av licensen och giltighet på 5 år är 700 kr. TS kommer efter utfärdad licens att fakturera sökande. Handläggningstid är ca 4-5 veckor.

Under konverteringsprocessen, eller längst tom 31 dec. 2020 kan segelflygtekniker med B eller BM behörighet använda sitt nationella behörighetsbevis vid utfärdande av underhållsintyg, s k  Certificate of Release to Service.

Vilka behörigheter kan konverteras till 66L med underliggande kategori?

Några exempel. Äldre B behörighet med endast trä-och duk, får kategori L1: Segelflygplan. Har denne B behörighet även en motorbehörighet  fås L1: Segelflygplan och L2: Motorsegelflygplan.

Senaste åren har vi utbildat segelflygtekniker som endast har komposit, dvs. inget med trä och duk, dessa får kategori L1C: Segelflygplan. Har denne B behörighet även en motorbehörighet  fås L1C: Segelflygplan och L2C:  Motorsegelflygplan. Skulle dock även trä - och duk vara aktuell, så tillkommer denna kategori i 66L osv.

Innehas motorbehörighet på motorseglare ges en begränsning (limitation) på ELA 1 flygplan. Då denna kategori även innefattas i 66L, kan denna begränsning tas bort om sökande har dokumenterad erfarenhet på vissa underhållsuppgifter på motorflygplan. Bifogas som bilaga/or till konverteringsrapporten.

De segelflygplan och motorseglare samt i förekommade fall flygplan som är s k annex-1 luftfartyg, kan skrivas in i 66L som nationella typer, dessa ska även anges i bilaga till konverteringsrapporten. Notera att bilagorna ska intygas. För nationella segelflygplanstyper gör bestyrkandet vid konverteringsprocessen hos Segelflyget.

Kan en segelflygtekniker med endast BM konvertera till 66L?

Det är nu klart att detta är möjligt, dock fås en 66L med endast rätt att hantera motorinstallation i motorseglare (TMG, SLG,SSG) och begränsningar (limitations) i skrov, mekanik, elsystem inkl. radio, transponder, ELT och ELA1. Önskas arbete utföras på motorseglare som tillhör annex-1, kan nationell typ väljas enligt att komplettera med bilaga nationella typer nedan. Oavsett vilken nationella motorbehörighet som innehas fås en 66L med behörighet för motorinstallation, dock underförstått att man endast får arbeta på den kategori man tidigare haft utbildning på och har kompetens för.

Hur görs konverteringen och vilka blanketter ska användas?

För en B-behörighet, fyll i blanketten Personlig konverteringsrapport av nationell segelflygteknikerbehörighet till EASA 66L licens. Ange personuppgifter, kryssa vilken nationell behörighet som motsvarar 66L kategori. Önskas ELA 1 begränsning tas bort markeras den behörigheten, önskas nationella typer markeras det. Till dessa två ska nedan bilagor bifogas.

För endast BM-behörighet, fyll i blanketten Personlig konverteringsrapport av segelflygtekniker till 66L

Kopior som ska medfölja konverteringsrapporten:

1. Kopia på ID handling, pass körkort, etc. ska bifogas.

2. Kopia på giltig teknikerbehörighet (B eller BM-behörighet från Segelflyget)

3. TS blankett TSL 7236 Ansökan Del-66 licens ska bifogas*.

4. (Vid behov) Bilaga med borttagning av begränsning för ELA 1 luftfartyg ska bifogas.

5. (Vid behov) Bilaga med tillägg av nationella luftfartyg ska bifogas.

Skanna och skicka in dokumenten i pdf format till This is a mailto link

 *Förtydligande om ifyllnadsintruktioner för TS blankett:

-1. Uppgifter om sökanden, fyll i

-2. Uppgifter om arbetsgivare, behöver ej fyllas i

-3. Ansökan om, ange Konvertering. Kryssa i valdunderkategori till L-certifikat.

-4. Teoretisk utbildning, behöver ej fyllas i

-5. Praktisk utbildning, behöver ej fyllas i

-6. Information, notera att ansökan/konvertering går via Segelflyget och inte direkt till TS

-7. Självförklarande

-8. Självförklarande

Läs mer om en presentation från TS ang. 66L

 

 

Frågor kan även skickas till FCL adressen ang. konverteringen.

Uppdaterad: 12 OKT 2020 12:02 Skribent: Henrik Svensson
Epost: This is a mailto link

 

Kontoret i Stockholm
Segelflyget c/o EAA Sverige
Hägerstalund
164 74 Kista
Tel: 0515-371 56

Kontoret på Ålleberg
Segelflyget
Box 750
521 22 Falköping
Tel: 0515-371 51

Generella frågor kan e-postas
This is a mailto link

RST-online

Termikprognos

Logga-forbundskurser

Utsikt från verandan

Sikta Högre

Logga-Mayas-Shop

Banner_från-S-cert-till-FCL


DVD_omslag_banner

Visitors guide to Swedish airspace


Är du intresserad av segelflygutbildning?

Vi har samlat all information om segelflygutbildning under rubriken "Segelflygskola". Här hittar du information om våra centrala kurser liksom alla föreningars utbildningsutbud.
Till Segelflygskola

 Svedanor-logga

 Logga_SSF-CAMO

  Condor-RST

Logga_OLC

EGU_banner

 

Postadress:
Svenska Segelflygförbundet
Box 750
521 22 Falköping

Besöksadress:
Segelflygskolan Ålleberg
521 91 Falköping

Kontakt:
Tel: +4651537151, +4651537156
E-post: This is a mailto link

Se all info