Hoppa till sidans innehåll

Luftrumskommittén


Gruppen leds av Ulf Höglin This is a mailto link m. 0703-776153.
Beroende på frågeställning anlitas sakkunniga till att hjälpa till med den enskilda frågan.

Remissvar och andra skrivelser från gruppen publiceras längst ner på denna sida. 

Uppdraget

Att verka för att svensk flygsport skall kunna fortsätta bedriva och utveckla sin verksamhet i frågor som gäller luftrum och flygplatser. Kommittén skall samverka med den intressepolitiska arbetsgruppen och rapportera till FSF:s styrelse vid ordinarie styrelsemöten.


Den nationella luftrumspolicyn

  1. Använd luftrumsklasserna C, D, E och G i Sverige, som merparten av Eoropa och våra grannländer.

  2. Använd standardhöjder i största möjliga utsträckning för undersida, uttryckt i QNH, för stig- och sjunksektorerna till flygplatser med avdelat luftrum: T.ex. 1500 ft MSL, 2500 ft MSL, 4500 ft MSL, 7500 ft MSL och 10000 ft MSL.

  3. Kontrollzon: Från marken till 1500/2500 ft MSL (4500 ft MSL vid hög terräng). Alltid luftrumsklass D under öppethållningstid. RMZ utanför öppethållningstid.

  4. Stig- och sjunksektorer för procedurer runt flygplatser med mycket IFR-trafik tex. Arlanda, Landvetter, Sturup och Bromma: Luftrumsklass C.

  5. Stig- och sjunksektor i banornas förlängning runt övriga kontrollerade flygplatser: 1500/2500 – 4500 ft MSL (4500 - 7500 ft MSL vid hög CTR-höjd) luftrumsklass D under öppethållningstid. RMA utanför öppethållningstid.

  6. Övrigt kontrollerat luftrum för procedurer under 10000 ft MSL (storlek som nuvarande TMA´n): Luftrumsklass E under öppethållningstid.

  7. Luftrum på minst 10000 ft MSL: Luftrumsklass C/E beroende på trafikintensitet.

  8. Luftrum vid okontrollerade flygplatser med linjefart: Luftrumsklass G med RMZ/RMA. Kan även kompletteras med benämningen TIZ/TIA under öppethållningstid för ATS.

  9. Luftrum runt övriga okontrollerade flygplatser med ATS: Luftrumsklass G med RMZ.

Mandat

Att:

  • I enlighet med luftrumspolicyn svara på remisser från t.ex. myndigheter vad gäller luftrumsförändringar.
  • Företräda FSF i möten med myndigheter och branschorganisationer.

Sammansättning

Luftrumskommittén leds av utsedd ledamot i FSF styrelse och ett antal sakkunniga som anlitas efter behov.

Titel Uppladdad Filtyp Storlek
  Svar på D-2021-239399 Underhandskontakt med berörda gällande luftrumsförändring vid Örebro flygplats Svar på D-2021-239399 Underhandskontakt med berörda gällande luftrumsförändring vid Örebro flygplats 2021-04-23 PDF 162 KB
  Synpunkter på D-2020-222822 gällande revidering av luftrum vid Västerås flygplats Synpunkter på D-2020-222822 gällande revidering av luftrum vid Västerås flygplats 2020-12-05 PDF 157 KB
  Feedback på designprinciper av luftrum SAARP Feedback på designprinciper av luftrum SAARP 2020-09-07 PDF 159 KB




 

Vaccinera klubben.png





Sportlicens


fai

FAI betyder "Fédération Aéronautique Internationale", det franska namnet på det internationella flygsport­förbundet.



Svenska Flygsportförbundet är en del av svensk idrott.


 

SISU.png

Vi är med i studieförbundet SISU idrottsutbildarna.


Postadress:
Svenska Flygsportförbundet
Gustavslundsvägen 137, 5 tr
167 51 Bromma

Besöksadress:
Gustavslundsvägen 137, 5 tr
167 51 Bromma

Kontakt:
Tel: +46702925011
E-post: This is a mailto link

Se all info