Flygsportförbundet samarbetar internationellt inom främst tre organisationer.
 |
FAI betyder "Fédération Aéronautique Internationale", det franska namnet på det internationella flygsportförbundet. Där behandlas i första hand tävlingsfrågor. FAI är huvudman för de stora mästerskapstävlingarna.
|
 |
I FAI:s grensportkommissioner behandlas frågor som är specifika för de olika flygsportgrenarna. Till exempel återfinns skärm- och hängflyg i CIVL, franska för "Commission Internationale de Vol Libre". |
 |
Europe Airsport (EAS) är en organisation i vilken de flesta europeiska länder är medlemmar. Det handlar om att tillvarata flygsportens intressen. Inom European Air Sports har de olika flygsportgrenarna sina egna organisationer, till exempel återfinns segelflyg i European Gliding Union (EGU).
En stor mängd lagar och förordningar utkommer från den europeiska flygadministrationen EASA i Köln. Många av dessa lagar och förordningar är främst anpassade för den tunga kommersiella luftfarten och passar inte alls för allmänflyget eller flygsportsversamheten. Det krävs således ett kraftigt agerande för att ställa till rätta de nya förordningarna så att de passar “vårt flyg”.
Lars Holmström är Sveriges representant i EAS och är särskilt intresserad av hur transportfrågan skall lösas så att vi får ett system som ökar flygsäkerheten, och som är lätthanterligt till ett lågt pris.
Här kan du läsa mer om EAS
|