Hoppa till sidans innehåll
Foto: Narit Pidokrajt

Rapport från årsstämman 2018

25 MAR 2018 17:04
Årsmöten har ofta en tendens att vara ganska långa och tråkiga tillställningar, med diskussioner runt formalia.
  • Uppdaterad: 26 MAR 2018 16:26

"Varför har inte alla styrelseledamöter skrivit under verksamhetsberättelsen?"
"Varför låg inte alla dokument publicerade på hemsidan senast två veckor före årsmötet."
"Varför stämmer inte siffrorna i verksamhetsberättelsen med årsredovisningen?"
Endast de närmst sörjande brukar närvara och om man någon gång lyckats locka till sig nya och lite yngre medlemmar till årsmötet så brukar dom inte återkomma till nästa år.

Årsmöte 2018 i Flygsportförbundet visar att det inte behöver vara på det sättet. Hela årsmötesdagen genomsyrades av framtidstro, optimism och humor. Själva årsmötet styrdes med fast hand av RFs ordförande Björn Eriksson som mötesordförande. Han har en självklar pondus och en röstkapacitet som han använder tillsammans med humor för att på ett formellt korrekt sätt lotsa mötet från start till mål, men samtidigt med en stor portion humor.

Mötet valde för första gången i Flygsportförbundets historia samtliga ledamöter i förbundets styrelse. Fram till förra året valde grenförbunden varsin representant. Årets styrelse nominerades av valberedningen efter ett gediget arbete med att sätta samman en styrelse som kompletterar varandra både när det gäller flygsporter och annan kompetens. Förbundet har nu en jämlik styrelse som kommer att arbeta för hela flygsportens bästa. Vi har ett stort förändringsarbete framför oss, och jag hoppas att vi får stöd av alla medlemsföreningar och grenförbund i det arbetet. Kontakta gärna styrelsen för att diskutera svensk flygsport och vad din förening vill ha support med.

Efter årsmötet fick vi lyssna på ett mycket intressant föredrag från Siemens om deras satsning på elektrifierade flygfarkoster. Inom en snar framtid kommer det att finnas elektriska flygplan för kort- och medeldistans med upp till 100 passagerare. Siemens samarbetar både med Airbus och Rolls-Royce och presenterade både elektriska flygplan som redan nu flyger och vad som är på gång. El-drivna flygplan flyger inte bara på fossil-fritt bränsle, utan är också mycket tystare än flygplan med förbränningsmotorer.

Under minglet innan middagen hade jag den stora äran att få dela ut Flormanstipendiet till sex mycket välförtjänta kvinnor inom flygsporten, samt förbundets guld- och silvermedalj till några mycket engagerade föreningsmedlemmar som lagt större delen av sitt liv på flygsport i olika former.

Dagen avslutades med en mycket god middag och ytterligare mingel i baren.

Jag hoppas att vi ses någonstans i Sverige under flygsportåret, och att jag får se ännu fler fler föreningar representrade på nästa årsmöte i mars/april 2019. I år tror jag inte att vi skrämde bort några nytillkomna tittare ;-).

Lugna landningar,
Anders
ordförande

Skribent: Anders Åkvist
E-post: This is a mailto link


 

Vaccinera klubben.png





Sportlicens


fai

FAI betyder "Fédération Aéronautique Internationale", det franska namnet på det internationella flygsport­förbundet.



Svenska Flygsportförbundet är en del av svensk idrott.


 

SISU.png

Vi är med i studieförbundet SISU idrottsutbildarna.


Postadress:
Svenska Flygsportförbundet
Gustavslundsvägen 137, 5 tr
167 51 Bromma

Besöksadress:
Gustavslundsvägen 137, 5 tr
167 51 Bromma

Kontakt:
Tel: +46702925011
E-post: This is a mailto link

Se all info