Hoppa till sidans innehåll
Foto: Björn Hårdstedt Granholmstoppen

Tre flygsportgrenar på en kulle

2012-02-21 22:33
På en kulle i norra Stockholm samsas skärm-, häng- och modellflygare. När vinden blåser från norr är Granholmstoppen ett populärt flygställe – en tätortsnära idrottsplats för både utbildning och flyglek. Men mycket hårt arbete ligger bakom.
  • Uppdaterad: 2016-06-07 16:14

Situationen för flygsport i huvudstadsregionen är problematisk. Två flygsportgrenar – segelflyg och fallskärm – är helt fördrivna från Stockholms län, och i praktiken gäller det även konstflyget. Allmänflyget hänger på gärsgår'n sedan Barkarby Flygfält stängdes i juni 2010 och ballongerna lever lite på undantag med ovissheten om vad "fel" chef på Bromma kan hitta på.

Då känns det roligt att kunna hitta ett ljus i mörkret. På Granholmstoppen – en kulle på Järvafältet mellan Tensta och Akalla i norra Stockholms stad, som skapades med rivnings- och schaktmassor från de stora bostadsbyggena på 70-talet – samsas skärm-, häng- och modellflyg. Backens nordsida bjuder i rätt vind på fint lyft som räcker till alla.


Modellflygare på Granholmstoppen

När det 2002 blev klart att den populära backen i Johannelund i en annan del av norra Stockholm skulle bebygggas med bostäder, inledde flygklubbarna en kampanj som resulterade i ett möte med idrottsborgarrådet. Och efter det mötet gavs löftet att Granholmstoppen skulle reserveras för skärmflyg.

Backen är nu en del av ett kulturreservat som etablerades 2006. Inför reservatsbildningen var de lokala skärmflygarna väldigt aktiva. Det fanns en rädsla att reservatet skulle försvåra för flygningen, men i själva verket blev det tvärtom.

– Det var väldigt lyckat att vi kom in tidigt i processen när kulturreservatet bildades, berättar Hans Åberg i Fenix Skärmflygklubb (på bilden nedan). Det gjorde att vi etablerade kontakter med stadens förvaltningar, och fick dem att "gilla oss". Dessutom kunde vi bana väg för den ombyggnad av backen vi planerade.


Möte på exploateringskontoret

Några år senare byggdes nämligen backen om med pengar från Idrottslyftet och Stockholms stad. Besvärande terrasseringar jämnades ut vilket förbättrade hangvindarna och minskade olycksriskerna. Backen blev därmed också en mycket bättre utbildningsplats för både skärm- och hängflyg. Björn Svedemar i Fenix Skärmflygklubb var en av projektledarna:

– Projektet var från början bara en galen idé som vi skrattade åt. Men alltmer konkreta planer tog form, och genom ett stort anslag från Idrottslyftet (ett statligt system för anslag till idrottsrörelsen) blev det möjligt att förverkliga.

– Vi höll en massa möten, och vår projektgrupp fick nästan passerkort till Tekniska Nämndhuset på Kungsholmen där Idrottsförvaltningen och Exploateringkontoret håller till. Det var ett långt och mödosamt arbete. Till exempel letade vi rätt på den ursprunglige geoteknikern vid bygget av Granholmstoppen, och granskade 40 år gamla kartor och stabilitetsberäkningar han plockat fram ur gamla arkivskåp.


Granskning av gamla kartor och ritningar

– När arbetet kom igång blev vår projektgrupp engagerade i byggmötena, och det blev många smitningar från kontoret i kostym och gummistövlar. Vi såg också till att ha dialog med alla andra som använde marken i området, bland annat en discgolfbana.

Grävskopa på Granholmstoppen

Efter att grävmaskinerna gjort sitt återstod en massa manuellt arbete för att jämna ut marken och få bort stenar. Backen myllrade av skärmflygare våren 2009 när klubbarna kallade till arbetsdagar. På bilden nedan kämpar Björn Svedemar och Daniel Lehnberg i den då ganska leriga sluttningen.


Björn Svedemar och Daniel Lehnberg

När maken jämnats till kunde gräs sås, och senare på sommaren invigdes backen efter ytterligare några arbetsdagar – nu för att slå vegetationen uppe på starten.


Gräsklippning

Numera är inte gräsklippningen så ansträngande eftersom kor betar i backen sedan ett år tillbaka, i vad som troligen är ett av världens mest stadsnära lantbruk – Hästa gård som skymtar på bilden ovan.

Backen är välanvänd, och särskilt roligt tycker många är att dess nya profil lockat tillbaka hängflygarna. De skarpa terasserna var ganska farliga, och knäckte genom åren många vingar och sjävförtroenden. Men terasserna jämnades bort av grävskoporna, och åter kan man se hängflygelever susa ut över åkrarna – nedan med skyskraporna i Kista Science City i bakgrunden.


Hängflyg på Granholmstoppen

Stockholms stad och Kyrkogårdsförvaltningen har sedan backen byggdes om börjat planera en begravningsplats i området. Fenix förhoppning är att man efter mer ingående studier om områdets lämplighet kommer fram till att begravningsplatsen får bättre förutsättningar någon annanstans. Och någon begravningsplats i själva backen är hur som helst inte aktuell, har klubben fått besked.

Om man ska dra några slutsatser om hur Fenix lyckades, och försöka ge råd till andra som vill rädda eller utveckla ett flygställe, så vill artikelförfattaren som också var med i projektgruppen peka på tre saker. För det första måste man vara beredd på ett uthålligt engagemang. För det andra måste man vara ordentligt påläst och presentera konkreta verklighetsförankrade förslag. För det tredje så skadar det aldrig med social kompetens. Att folk i beslutande ställning tyckte vi var trevliga försvårade inte arbetet. Och utan stöd från både Stockholms stad och Stockholms Idrottsförbund hade vi aldrig rott hem projektet med samma framgång.


Granholmstoppen

Skribent: Björn Hårdstedt

Webbshop

Snygga funktionella sportkläder som syns. Ingen tvekan om var du kommer ifrån. Och du behöver inte vara landslagsman/kvinna för att skaffa dem.


Fototävlingen 2016

 Fototävlingens vinnare

Fototävlingen andra plats

Fototävling tredje plats


fai

FAI betyder "Fédération Aéronautique Internationale", det franska namnet på det internationella flygsport­förbundet.


Postadress:
Svenska Flygsportförbundet
Box 7819
103 96 Stockholm

Kontakt:
Tel: +46 10 476 54 71
E-post: This is a mailto link

Se all info