Hoppa till sidans innehåll
Foto: Bo Holmblad Kristsiflygareträffen i Norberg

Gå på en modellflygträff

2013-01-30 13:51
En riktigt rolig upplevelse för alla med det mest marginella intresse för flyg, är att besöka någon av de många modellflygträffar, även kallade Fly-In, som arrangeras varje år runtom i landet. Här ger vi några korta glimtar från några av 2012 års höjdpunkter.
  • Uppdaterad: 2016-06-07 16:27

På modellflygträffarna råder en härlig blandning av flygentusiasm, familjeliv, tävlingsnerver och fullständigt ohämmat tekniknörderi. Man kan gå runt och häpna hela dagar över skickligheten hos de deltagande modellbyggarna.

 

Originaltexterna är hämtade ur Modellflygnytt

 

Norberg: Kristi Flygareträffen

Originaltext och foto: Bo Holmblad

Modellflygarna i Norberg brukar ha otur med vädret. Regn och blåst har förstört många av de träffar som Norbergs Flygklubb ordnar i Kristi Himmelfärdshelgen varje år. Men 2012 blev det annorlunda: vindstilla och höga cirrusmoln som dämpade solen.

Clipped Wing Cub

Kristian Berggren flyger sin Clipped Wing Cub med elmotor.

Allmänheten tycks vara intresserad av att få se och uppleva modellflyget. Närmare 300 bilar kom till flygfältet denna dag, och det fina vädret medförde att det flögs mycket. Bo Gustavsson från Västerås genomförde som vanligt fina flygningar med sina två Viggen, och i år fick vi även se ett heat AirCombat.

modellflygtraff_norberg_swapmeet

Klubben hade satsat mycket jobb på att ha ett stort swapmeet. En hel del material köptes och såldes. Två stora RC-företag deltog som vanligt. Även Modellflygförbundet var på plats och informerade om förbundets verksamhet.

 


Luleå: Midnight Sun Fly-In

Originaltext: Christer Bergström. Foto: Håkan Holmvall

MFK Jupiter genomför Midnight Sun Fly-In i Luleå första veckan i juli varje år. Flygning sker på asfalt, gräs och vatten på klubbens modellflygfält och modellflygsjö.

modellflygtraff_midnight_sjoflyg

MFK Jupiter har en egen sjö för modellsjöflyg, vilket Tommy Carlsson som rest ända från Vänersborg gillar skarpt.

Ett 60-tal piloter från cirka 30 klubbar i både Sverige och Norge kom till den 14:e upplagan av träffen. Dessutom ett antal flygare från den egna klubben. Två av landets hobbyhandlare hade också rest långt för att besöka Midnight Sun Fly-In.

modellflygtraff_midnight_imac

Söndagen 1 juli var utlyst som flygdag med uppvisning. 20 olika modellerflygplan visade olika konster – både propellerflygplan med kolvmotorer, kärror med fläktmotorer, helikoptrar och som avslutning en F15 med riktig turbinmotor.

modellflygtraff_midnight_f15

Sextimmarstävling

Den krävande sextimmarstävlingen gick av stapeln under onsdagen. Reglerna är enkla:

Så nära 6 timmar kontinuerlig flygning som möjligt. Mest tid i luften vinner. Max 4 meter spännvidd. Max tre personer per lag. Max ett flygplan. Tidtagning startar när maskinen lättar och stoppar vid landning, tiden pausas medan maskinen är på backen. Team Drifters vann med total flygtid 5:59, med endast ett byte av ackumulatorbatteri.

modellflygtraff_midnight_f3k

På onsdagkvällen var det grillfesten med 90 gäster och hög stämningen.

modellflygtraff_midnight_flicka

I Luleå jobbar man med återväxten.

Midnattsflygning

Tjuotalet piloter kvalificerade sig till ett midnattsdiplom. Det får alla som flyger vid midnatt. Det var många som fortsatte att flyga efter midnatt, ända fram till att klockan hade passerat två på morgonen. Vid midnatt är det fortfarande ljust och vindstilla, inte riktigt midnattssol men solen försvinner bara en kort stund under horisonten. Tidiga morgonflyg förekom också. När man har nära till fältet en vindstilla morgon så är det några som passar på att flyga redan halv sju.

modellflygtraff_midnight_b17

Fostrande familjeliv: Far och son förbereder start med en B17 Flygande fästning.

Det finns fler än 340 bilder från Midnight Sun Fly-In på MFK Jupiters webbplats. Surfa in på mfkjupiter.se och klicka på Fotogalleri i menyn till vänster.

 


Göteborg: Landets första minijetplansträff

Originaltext och foto: Conny Åquist

Aeroklubben Modell i Göteborg arrangerade Sveriges första träff med så kallade EDF-plan, alltså fläktdrivna el-plan.

modellflygtraff_edf_draken

Stora delar av svenska Flygvapnet fanns representerat på träffen.

– I Norge och Danmark har liknande träffar hållits men det här är mig veterligen den första här i landet, säger Bo Olofsson, som tillsammans med Bengt Pousard stod bakom Torslanda- arrangemanget.

En av deltagarna i träffen var den numera pensionerade SAS-kaptenen Uno Andersson från Halmstad som har en intressant anknytning till området. Åren 1967–68 genomgick han en tretton månader lång jaktflygarutbildning på Säve och flög då J34 Hawker Hunter. Uno tycker att Säve var en fantastisk flottilj och han var alltså med i sista gänget som gick sin utbildning där.

Nuförtiden flyger Uno de plan i modell som han en gång spakade i fullskala upp i det blå.

– J35 Draken flög jag på F-10 Ljungbyhed under tio år fram till -79 då jag började i SAS.

Uno var divisionschef och har sammanlagt 15 000 timmar i luften. När han ställs inför frågan vilket plan han föredrar av alla de olika typerna han spakat genom åren tvekar han något lite.

– Eftersom jag flög Draken i ett decennium och har mest flygtid på den, 1 500 timmar, så kan jag den bäst. Fast jag gillar även Hawker Huntern, som jag har 200 timmar på. Det är en slags pilot's choice som är oerhört bra att flyga.

modellflygtraff_edf_hunter

Uno Andersson med sin J34 Hawker Hunter.

Och visst känner han igen sig när han nuförtiden står på terra firma och flyger.

– Visuellt är det oerhört likt Draken och Hawker Hunter, som jag minns från luften. Dessa modeller är en njutning att flyga under fina förhållanden.

Träffen omfattade tre dagar och en av arrangörerna, Bosse Olofsson, är nöjd med träffen som drog bortemot 40 deltagare från stora delar av landet.

– Mest långväga deltagare var en kille från Boden.

 


Karlskoga: Jet Power

Originaltext: Uno Andersson. Foto Lennars Svensson

Lansen, Draken, Viggen och Gripen. Flygplan byggda av SAAB men också namnen på de fina övernattningsstugorna vid Karlskoga Modellflygklubb. Det är en fantastisk anläggning som Karlskogagrabbarna skapat. I år dessutom 10-årsjubileum på platsen. Inte konstigt att det utsetts till Sveriges Nationalarena för modellflyg.

För 5:e året i rad ordnade klubben ett jet-meeting i fyra dagar på Karlskoga flygplats. I klubben finns det bara en kille som flyger turbin men under hans ledning ställde andra medlemmar upp och bidrog till en mycket lyckad tillställning. I år hade man också tryckt programblad i fyrfärg och alla piloter fick diplom. Jag fick igen känslan av en härlig klubbstämning av goa välkomnande värmlänningar. Genomtänkt säkerhet med bl.a. brandbil i form av en fyrhjulig motorcykel med släp och släckare med både pulver och vatten.

Det var 36 piloter som deltog och dom flesta hade mer än en modell, så det var packat i hangaren på natten. Vid modellflygfältet räknade jag till ett dussin husvagnar, husbilar, alla friggebodarna och loftet hade gäster trots att de flesta norrmännen bodde på hotell. Barn som spelade fotboll och flög enkla kärror på kvällen gav familjestämning. SMFF:s ordförande Ingela Persson deltog hela tiden och hjälpte till med diverse göromål samt ordnade en gemensam middag på restaurang i Karlskoga på fredagskvällen.

Piloterna höll hög standard både vad gäller säkerhet och avancerad flygning. Ett av de flygplan som ”stack ut” extra var norrmannen Geir Flesches fantastiska A10 Thunderbolt eller Warthog. Tre meter spännvidd, 25 kg startvikt, två Orbits Evo Jet 130VX med 14 kg dragkraft vardera och 2 x 4,5 liter bränsle. Fullskalaförebilden är ju en flygande tanks, just för att slå ut stridsvagnar. Den är bygg runt en fruktansvärd 7-pipig kanon som skjuter 66 skott per sekund och kulorna har 30 mm kaliber och väger 0,5 kg. Kanonen låter som en vedkap! Geir visade upp sin A10 på ett fint skalasätt och fällde också bomber och han säger att den är som att flyga en trainer.

A10:ans sjupipiga kanon

A10 Warthog med sin fruktansvärda sjupipiga kanon i nosen.

English Electric Lightning

Trond Hammerstad kom med sin nya English Electric Lightning och som han skickligt räddade till en ok landning på banan efter att ha flugit soppatorsk. Lightningen var en engelsk ren jaktkärra som skulle skjuta ned ryska bombflygplan under kalla kriget. Enorma prestanda med sina två motorer ovanpå varandra. Vid flyguppvisningar gjorde den fyrkantslooping direkt efter start. Vill ni prova en, så finns det en tvåsitsig i Sydafrika vid Thunder City, men det kostar nog hundratusen. Det här är en kärra med mycket extrem pilform, och de galna engelsmännen satte fälltankar på ovansidan på vingen för att kunna flyga till Imperiets alla hörn. Trond hade tankar men hade inte vågat prova än.

Trond Hammerstads Lightning

Trond Hammerstads English Electric Lightning.

Modellen är från Airworld i Tyskland med en spännvidd av 176 cm, längd 284 cm, skala 1:5 och väger torr 25 kg. Trond tankar 9 liter och turbinen som är en BF300 med dragkraft 32 kg drar en liter i minuten på fullgas. Det finns  led-ljus baktill för att simulera EBK. Fantastiska skaladetaljer och magnifik i luften. Lightningen har tagit 500 timmar att bygga.

Tom Storvik flög en 1:5-skala JAS 39 Gripen från Airworld på ett otroligt tufft sätt. Han hade studerat våra uppvisningsflygare och utnyttjade kärran på gränsen till G-stall mitt framför publiken. Dom har ju inga computers som slår dom på fingrarna om dom försöker överskrida gränserna som i fullskalakärrorna. Mycket imponerande, och utöver att dom var skickliga tänkte jag att antingen har dom inga nerver eller gott om pengar. Toms JAS 39 har en spännvidd på 168 cm, längd 286 cm, väger 19 kg + 5,5 liter bränsle. Landningsstället är skalariktigt och drivs av hydraulik, och det är trumbromsar på huvudhjulen. En Jet Cat 200 med 23 kg dragkraft svarar för framdrivningen och Futaba FASST med 10 servo ger samma roderfunktioner som fullskalla-Gripen.

Gripen-mek i depån

Tom Storvik mekar Gripen i hangaren.

Hawker Hunter

En annan favorit var Kjell Roger Öknes Hawker Hunter från Airworld. Spännvidd 2,05, längd 2,80 och med en G-Booster 160 (Graupner). Fungerande speedbrake och bromsskärm, målad i Patroulle de Swiss jubileumsmålning. Mycket fin finish och enormt vacker i luften. Huntern är ett mycket lyckat flygplan med brett mellan landställen för goda landningsegenskaper. Jag har själv 3 stycken EDF och alla flyger fantastiskt fint. Tyvärr är skala 1:5 lite för stort för min bil.

Kjell Roger Öknes tankar sin Hawker Hunter

Kjell Roger Öknes tankar sin Hawker Hunter.

Som ni förstår var det många andra som flög fint. En del hade ljus, kamror och andra effekter på sina kärror. Ett tag var det 15 flygplan i kö trots att vi ofta flög två tillsammans. Hela meetinget präglades av en mycket trevlig och hjälpsam kamratlig stämning. Karlskogas ordförande och hela hans stab skall ha allra bästa betyg i år också. Jag har lovat att komma tillbaks nästa år. Då skulle jag vilja se lite J21, J28, J29, J34, J35 och 37. Jag vet att dom finns där ute och publiken skulle tycka att det var kul.

Skribent: Björn Hårdstedt

Webbshop

Snygga funktionella sportkläder som syns. Ingen tvekan om var du kommer ifrån. Och du behöver inte vara landslagsman/kvinna för att skaffa dem.


Fototävlingen 2016

 Fototävlingens vinnare

Fototävlingen andra plats

Fototävling tredje plats


fai

FAI betyder "Fédération Aéronautique Internationale", det franska namnet på det internationella flygsport­förbundet.


Postadress:
Svenska Flygsportförbundet
Box 7819
103 96 Stockholm

Kontakt:
Tel: +46 10 476 54 71
E-post: This is a mailto link

Se all info