Hoppa till sidans innehåll

Entusiaster driver Karlskoga flygplats

2011-05-27 09:10
Ett nybildat bolag, startat av flygentusiaster, ska driva Karlskoga flygplats på ideell väg. De aktiva flygklubbarna är med som ägare.
– Vi är inte längre en trafikflygplats. Däremot är vi även i fortsättningen en godkänd flygplats, berättar Harry Bertheussen som är ordförande i styrelsen för Karlskoga Flygplats AB.
  • Uppdaterad: 2016-06-07 16:30

Flygplatsen lever alltså vidare, trots det kommunala bidraget, som tidigare betalats ut med 500 000 kronor per år, är avvecklat från årsskiftet 2009/2010.

Ett antal intressenter med nära anknytning till verksamheten vid flygplatsen – naturligtvis även de aktiva flygklubbarna Karlskoga Motorflygklubb och Karlskoga Segelflygklubb – har bildat ett aktiebolag med uppgift att ta vid efter den stiftelse som tidigare administrerat och skött flygplatsen.

Ordförande är Harry Bertheussen och övriga i styrelsen är Rune Bratt, Lars-Åke Eriksson och Lars-Göran Molin.

Landade med jetkärra

– För att kunna behålla flygplatsen gick vi samman och bildade bolag. Det är ingen trafikflygplats, och det går ingen flyglinje här, men däremot är det faktiskt en del företag i Karlskoga-Degerfors som använder sig av flygplatsen. Bharat Forge har till exempel landat här med sin jetkärra, säger Harry Bertheussen.

Tillsammans med Rune Bratt och Lars-Åke Eriksson berättar han om hur man ska driva flygplatsen med en budget på 200 000 kronor och ideellt arbete.

– Ett tiotal intresserade medlemmar i klubbarna har förklarat sig villiga att vara med och jobba. Vi har ett joursystem så någon alltid är tillgänglig på telefon. Ringer man flygplatsen så hamnar man i en mobiltelefon i någons ficka, berättar Harry Bertheussen.

 

Karlskoga 2

– Vi har inte längre en instrumentflygplats, men tornet används ändå för att till exempel ge uppgifter om vindriktning och vindstyrka och barometeruppgifter, säger Lars-Åke Eriksson.

 

– Vi är eller har varit näringsidkare en del av oss och vi tycker det är viktigt för regionens näringsliv att flygplatsen finns kvar, säger Rune Bratt.

– Flera av oss är pensionerade och flygintresserade. När vi engagerar oss är lite av betalningen att flygplatsen fortfarande kan hållas öppen, säger Bertheussen.

Bolaget ska också förvalta de kommunägda lokalerna där, som arrenderas för en symbolisk summa.

Snöröjning vintertid blir det bara om kunden – det företag som vill utnyttja flygplatsen – betalar. Gräset klipper man själva. Bolaget äger gräsklippartraktor och segelflygarna kommer att köra den.

Har nedgraderats

Flygplatsen har nedgraderats från allmän flygplats till godkänd flygplats. Däremot har man INTE gått ner till enskild flygplats, som är den lägsta nivån.

Det som skiljer mot tidigare är att man inte längre är en instrumentflygplats. Den funktionen fick man avveckla av kostnadsskäl, säger Harry Bertheussen.

Flygledartornet används ändå i viss utsträckning, förklarar Lars-Åke Eriksson, tidigare flygledare.

– Vi ger bland annat plan på ingång uppgifter om vindriktning och vindstyrka och barometeruppgifter.

Att fortsätta vara godkänd flygplats innebär många fördelar, säger styrelseledamöterna. Man ingår till exempel i Transportstyrelsens nätverk.

Även om bolaget innebär mycket arbete och knappast blir vinstgivande så hoppas entusiasterna på fler företagssponsorer och att konjunkturuppgången ska innebära att näringslivet utnyttjar flygplatsen mer.

För att få intäkter vill man också få fler hyresgäster, som trafikskolor och företag som utnyttjar området för exempelvis träning och testning av utrustning.

Text: Stina Ericson. Foto: Roger Gleisner
Karlskoga-Kuriren

Skribent: Björn Hårdstedt (Text & bild: Karlskoga-Kuriren)

Webbshop

Snygga funktionella sportkläder som syns. Ingen tvekan om var du kommer ifrån. Och du behöver inte vara landslagsman/kvinna för att skaffa dem.


Fototävlingen

 

fai

FAI betyder "Fédération Aéronautique Internationale", det franska namnet på det internationella flygsport­förbundet.


Postadress:
Svenska Flygsportförbundet
Box 7819
103 96 Stockholm

Kontakt:
Tel: +46 10 476 54 71
E-post: This is a mailto link

Se all info