Hoppa till sidans innehåll
Foto: Foto Siv Öberg Annie öppnar hangaren

Drastiskt beslut räddade Varbergs Flygklubb

2011-05-28 16:21
Ett drastiskt beslut vände trenden. Nu är intresset för segelflyg på topp i Varbergs Flygklubb. ”Det här hade vi aldrig vågat drömma om”, säger entusiasterna Annie Johansson och Johan Klasson, som minns när klubben var på väg att tyna bort.
  • Uppdaterad: 2016-06-07 16:30

Det såg mörkt ut för segelflygverksamheten i Varbergs Flygklubb 2006. Riktigt mörkt.

Trots att de hade lång erfarenhet av segelflyg och investerat i nya fina plan, tappade de medlemmar hela tiden. Någonting behövde göras.

– Vi försökte analysera vad det berodde på och kom fram till att det tog för lång tid att komma hit och flyga. Fritiden är fullspäckad för folk. De har inte tid att ägna en hel dag åt en och samma sysselsättning, säger Johan Klasson, segelflygchef i klubben.

Annie Johansson håller med:

– För att kunna segelflyga behövde vi vara fyra personer. Till slut var vi bara tio medlemmar kvar. Det var svårt att planera och krävde för mycket av oss, menar hon.

Segelflyget höll sakta men säkert på att dö ut. Antingen skulle de bli tvungna att lägga ner verksamheten eller satsa på något helt nytt. De valde det senare alternativet. Det skulle visa sig bli en fullträff.

– Vi i kärntruppen var överens. Vi bestämde oss för att sälja våra tre segelflygplan och bogserplanet och köpa en helt ny motorseglare istället, berättar Johan Klasson.

 

Super Dimona (Foto: Siv Öberg)

Pelle Herdell och Annie Johansson hjälps åt att dra ut Varbergs stolthet,
en Super Dimona med en vingbredd på 16,33 meter.

 

De valde en Super Dimona med Rotaxmotor på 100 hk tillverkad i Österrike. Prislapp 1,2 miljoner kronor. Planet väger 576 kg och tanken rymmer 80 liter. Motorseglaren levererades till Varberg 2007. 

Bokning på nätet

Det dröjde inte länge förrän ryktet började spridas att Varbergs flygklubb hade köpt en ny motorseglare. För att det skulle bli smidigt att flyga för medlemmarna, gjorde man det möjligt att boka maskinen via nätet på www.myweblog.se. Snart kom en del av de medlemmar som tidigare hoppat av tillbaka. En av dem är Pelle Herdell.

– Det är jättebra att man kan boka på nätet. Nu kan jag kolla vilka tider planet är ledigt när jag är på jobbet. Och får man förhinder kan man boka av. Har man börjat flyga kan man inte sluta, säger han entusiastiskt.

 

Bokar på nätet (Foto: Siv Öberg)

Är planet ledigt idag? Johan Klasson kollar på nätet. Bokning på Internet är uppskattat av medlemmarna.

 

Den som vill boka motorseglaren betalar en årsavgift på 2 200 kronor sedan tillkommer 450 kronor i timmen. Om man väljer att inte betala årsavgift ligger timpriset på 780 kronor.

En motorseglare till…

Annie Johansson, Pelle Herdell och Johan Klasson går ut till hangaren. Där står den nya motorseglaren som redan hunnit gå 400 timmar. Bakom den står en äldre motorseglare från 1984 som klubben köpt in för 100 000 kronor.

– Intresset blev så stort att vi var tvungna att köpa en maskin till, säger Johan med ett skratt.

Medlemsantalet i segelflygsektionen har ökat från tio till 40 personer sedan 2006 och intresset växer fortfarande stadigt. Förra året utfärdades nio nya certifikat. Men klubben har inte lagt ner en enda krona på annonser. Johan Klasson har valt en annan strategi.

– Jag gör flygturer med journalister ibland och har tryckt presentkort som vi lottar ut på min arbetsplats Ringhals. I presentkortet ingår att man får en gratis provlektion i segelflygning. Det har ökat intresset, säger han.

 

Presentkort

Presentkorten har blivit ett populärt sätt att rekrytera nya medlemmar.

 

Annie Johansson tycker det är roligt att det kommit nya medlemmar till klubben.

– Förr var det mest medelålders män. Nu är det en blandning. Att segelflyga är ingen lyxsport. Det kostar inte mer än 25–30 000 kronor att ta de omkring 60 lektioner som behövs för att få ett certifikat, och man behöver ju inte betala allt på en gång, säger hon.

– Många har fördomar. De tror att det är dyrt och att man måste vara tekniskt kunnig. Men jag har aldrig varit intresserad av motorer. Jag ville flyga och tog certifikat när jag var 17 år, innan jag tog körkort, säger Annie med ett skratt. Nu sparar hon 1 500 kronor i månaden för att kunna fortsätta segelflyga.

 

Annie och Pelle i planet (Foto: Siv Öberg)

I början tyckte jag det var häftigt att flyga. Idag uppskattar jag tystnaden och lugnet
när jag kommer upp i luften, säger Annie Johansson. Hon har haft certifikat i tio år.

 

Delaktighet

När intresset ökar och klubben får nya medlemmar, är det viktigt att man tar hand om dem på rätt sätt, framhåller Johan Klasson.

– Vi är noga med att det inte ska ta för lång tid att ta certifikat. Om det dröjer mer än ett år är det lätt att man ger upp. De som bestämt sig för att ta certifikat har lyckats hos oss, säger han.

– Medlemmarna ska känna sig delaktiga. Vi brukar ha temakvällar en gång i månaden och träffas ibland för att jobba tillsammans med flygplanen eller klubblokalen.

 

Café med räkor (Foto: Siv Överg)

Varbergs Flygklubbs café är populärt. Inte bara bland flygentusiaster. Hit kommer även
motorcyklister och barnfamiljer. Caféet lockar med räkmacka och kaffe för endast 30 kronor.

 

– Dessutom är det bra att allmänheten kan komma hit och se vad vi gör. Vi har ett fint café intill flygplatsen där man kan köpa en räkmacka och en kopp kaffe för bara 30 kronor. Alla är välkomna hit oavsett om man flyger eller ej, säger Johan Klasson.

 

Annie och Johan (Foto: Siv Öberg)

Varbergs Flygklubb hade stor segelflygsaktivitet under 70-talet. Nu jobbar Annie Johansson
och Johan Klasson målmedvetet på att klubben ska växa och bli lika stor som då.

 

Text: Torbjörn Svensson. Foto: Siv Öberg
Öbergs Bild & Reportage, Ullared

Skribent: Björn Hårdstedt och Öbergs Bild & Reportage

Webbshop

Snygga funktionella sportkläder som syns. Ingen tvekan om var du kommer ifrån. Och du behöver inte vara landslagsman/kvinna för att skaffa dem.


Fototävlingen 2016

 Fototävlingens vinnare

Fototävlingen andra plats

Fototävling tredje plats


fai

FAI betyder "Fédération Aéronautique Internationale", det franska namnet på det internationella flygsport­förbundet.


Postadress:
Svenska Flygsportförbundet
Box 7819
103 96 Stockholm

Kontakt:
Tel: +46 10 476 54 71
E-post: This is a mailto link

Se all info