Hoppa till sidans innehåll
Foto: Björn Hårdstedt Om Nybörjare

Nybörjare


Nästan vem som helst, oavsett ålder och kön, kan med kunskap och omdöme, lämplig utrustning och genom träning njuta av att sväva i luften. Skärmflygning är ett enkelt och relativt snabbt sätt att uppnå drömmen om att flyga. Du får en höjdupplevelse med frihetskänsla och ett helt nytt sätt att betrakta omvärlden. Efter ditt första flyg kommer ingenting att vara sig likt. Du kommer att se himlen och molnen och hur naturen är formad med nya tankar och nya ögon. 

Börja Skärmflyga

Ta först kontakt med någon av våra godkända instruktörer och anmäl dig till en nybörjarkurs. Innan du påbörjar kursen måste du ha betalt in vårt "Take Off Kit" som består av en basförsäkring, medlemskap i SSFF och utbildningsboken "Lär dig flyga skärm" 
Ta med kvittot och kursboken till din kurs. Take-off kit löser du här.

Det vanligaste är att en grundkurs inleds med att du tillsammans med instruktör får göra ett tandemflyg - antingen från berg eller genom vinschning. Det är för att du ska få en allra första inblick i vad skärmflygning är och vilken upplevelse det ger.

Dina första praktiska övningar, när du själv ska hantera skärmen, börjar oftast ute på ett fält. Där får du börja med att bekanta dig med utrustningen och ta på dig den. Nästa steg är att med överinseende och hjälp få upp skärmen i luften och hålla den kvar, flygande över huvudet. Att 'balansera' är trixit i början. Ju längre tid man kan öva och träna desto bättre blir det. Och - övning ger färdighet! Alla skärmflygare har börjat på samma sätt, i detta moment. Ganska snabbt får de flesta nybörjare in känslan och tekniken för att dra upp skärmen och hålla den kvar i luften. 

Nästa praktiska moment blir att "backglida". Att backglida innebär att man startar på en liten kulle, eller en bit ner i en högre backe, och glider ner utan att sätta sig i selen och sedan landar på marken några tiotal meter långre fram. Luftturerna blir små och upplevelserika. 

En backglidning är ett flyg i miniatyr. Syftet är att man ska lär sig starta och landa säkert och tryggt. Man lär sig mycket om hur skärmen uppför sig i luften och om hur manövreringar man gör påverkar skärmens beteende. 

Liksom balanseringen är backglidningar en grundövning som man kontinuerligt bör fortsätta med under tiden som man är aktiv skärmflygare. Efter ett uppehåll, börjar många piloter med att balansera och backglida för att komma i flygtrim, känna på grejeerna och avrosta sig. Man kan aldrig bli för bra på att balansera eller backglida. 

Under perioder med dåligt flygväder, då det inte går att starta på berg eller att vinscha, brukar det ändå gå att balansera och backglida. På ställen där det finns stora klubbar kan det sådana dagar vara 20-30 piloter igång samtidigt.

Ett av de viktigaste momentet i skärmflygning är starten. Att få till en bra start är inte svårt, men det kräver en hel del övning. Bäst resultat får du om du är flitig med att träna balansering. Ju bätttre du blir på att balansera och hantera din skärm, desto bättre blir din självtillit och dina färdigheter när du sedan står på en start för att starta och flyga. Ju fler timmar du lägger ned på balansering, desto bättre och tryggare blir du och desto säkrare och mer kontrollerade blir dina starter.

Det första höjdflyget sker när instruktören bedömer att du är mogen och lämplig för det - och att väderförhållandena är bra. Oavsett om du tar bergs- eller vinschbehörighet så är det oftast flera instruktörer eller medhjälpare inblandade,  som dels guidar dig på starten, dels guidar dig när du befinner dig i luften och sedan inför landning. Du får hela tiden instruktioner om vad du ska göra och kan tryggt förlita dig till det. Din egna upplevelse kommer att vara enorm.

Under dina första flyg kommer du att vara mest fokuserad på dig själv och skärmen. Omgivningen runtomkring blir sekundär. För varje flyg, när du blir tryggare och säkrare, kommer du också att börja se mer och mer av det som finns i luften och på marken under dig. Det är först efter ett tag som de riktigt vackra vyerna blir synliga för dig.

Parallellt med de praktiska övningarna sker också teoretisk utbildning och examination.

För nybörjare inom paramotor sker den praktiska delen av grundkursen i stort sett likadant som för skärmflygare utan motor. Däremot är det ännu inte tillåtet att göra tandemflyg med paramotor.

Paramotorteorin är lite mera omfattande eftersom motorkunskap tillkommer. Dessutom sker teoretisk och demonstrerande genomgång av motorutrustningen. Den blivande paramotorpiloten får inledningsvis lära sig att ahntera motorn både på marken och på ryggen - bära trustningen, utföra balanserings- och startövningar med motorn på ryggen osv.

Starttekniken med paramotor är annorlunda jämfört med friflyg, men all praktisk övning sker precis som vid vanlig skärmflygning under tillsyn av en eller flera instruktörer och medhjälpare.

Från dessa inledande moment utvecklas du sedan till skärm- respektive paramotorflygare - och flyger och avancerar i den takt som passar dig, ditt liv och din ambitionsnivå.

Uppdaterad: 2016-06-07 16:30
Skribent: Mia Erkheikki

Nyfiken på flygning?

fjallflygning

Skärmflygning är en idrott som passar de flesta. Läs mer här om hur du lär dig flyga.

 

Licens 2018

 

Webshop landslagskläder

Snygga funktionella sportkläder som syns. Ingen tvekan om var du kommer ifrån. Och du behöver inte vara landslagsman/kvinna för att skaffa dem.

 

fai

FAI betyder "Fédération Aéro- nautique Internationale", det franska namnet på det internationella flygsport­förbundet, i vilket vi är medlemmar genom Svenska Flygsportförbundet.

Sidfot

Postadress:
Svenska Skärmflygförbundet
Odd Fellowvägen 38
127 32 Skärholmen

Besöksadress:
Odd Fellowvägen 38
127 32 Skärholmen

Kontakt:
Tel: +46 8 234 123
E-post: This is a mailto link

Se all info