Hoppa till sidans innehåll

Bra att veta


Det är kul att vara med!

För många kan det kännas som ett stort steg att vara med och tävla. Men faktum är att det inte är så komplicerat och tävlingarna brukar till lika stora delar vara sociala tillställningar där man får chansen att möta likasinnade! Det är givande då man tvingar sig själv att flyga med mer precision och du får kvalificerad bedömning av domarna. Summa summarum är det både trevligt och väldigt givande.

 

Träning fungerar!

Trot eller ej, men har du flugit igenom dina program några gånger innan och kan dom utantill har du genast satt dig i en bättre position. Du slipper då fundera kring hur själva manövrarna skall utföras utan kan koncentrera dig mer på hur vinden ligger, domarnas placering och övriga faktorer som påverkar flygningen på tävlingsflygplatsen.

 

Ha alla papper i ordning!

Se till att i god tid innan tävlingen kontrollera ditt cert och medical så att du har tid och förnya ifall de har eller är på väg att gå ut. Det har hänt mer än en gång att folk kommer till tävling med icke gällande papper och ej har fått delataga. Kontrollera även ditt flygplans pappar så som luftvärdighet, försäkring, radiotillstånd mm. Glöm ej heller bort att fallskärmens packning skall vara giltig.

 

Transportflygningen

Gör en ordentlig färdplanering och kom iväg i god tid. Det är lätt att transportflygningarna glöms bort då tävlingsflygningen kommer i fokus.

 

Träning på plats

Det är bra att komma på plats en dag eller två innan tävlingen börjar. Möjlighet till träning brukar alltid finnas inför tävlingar och det är utmärkt att lära känna boxen och hitta ögonmärken.

 

Briefing

Innan första tävlingsdagen startar hålls en genomgående briefing. Var med på denna och lyssna noggrant! Lokala regler, boxplacering, frekvenser, startordning mm gås igenom och det är av största vikt att man får med sig dessa. Annars finns risk för stora poängavdrag eller i värsta fall diskning om man bryter mot något.

 

Tävlingens genomförande

När tävligen väl startat flyger man efter en turordning som tävlingsledningen har bestämt. Förr körde man en klass i taget men i och med att vi har gått över till ett webbaserat poängsystem kan vi blanda startordnigen hur vi vill utan hänsyn till klass. Här gäller det att vara allert och vara redo när det är ens tur så att man inte fördröjer flygningen. Det kan bli väldigt många flygningar totalt som skall genomföras på en dag och då gäller det att tempot hålls uppe.

När tävlingen pågår får man inte flyga någonting annat än de tävlingsflygningar man skall flyga.

Innan man börjar sitt program skall man utföra två så kallade säkerhetsmanövrar i boxen. Dels för att kontrollera flygmaskinen och att man sitter ordentligt fastspännd men också för att kontrollera sin egen fysiska och psykiska status. Säkerhetsmanövrarna består av en "humpty bump" samt an roll över på rygg för att kontrollera inverterad flyging. När man är klar med detta tar man ny höjd, positionerar sig för att komma in rätt i boxen och sedan vingtippar tre gånger som signal att man börjar programet.

 

Under en tävling flyger man flera flygningar. Först ska alla deltagare flyga det kända programet. Det är ett och samma program som man flyger på alla tävlingar i princip över hela världen. Det kommer ett nytt känt program inför varje år.

Sedan flyger man ett fritt program som man själv får komponera ihop. Det skall uppfylla vissa kriterier beroende på vilken klass man deltar i.

Efter dessa två flygningar tar de okända programen vid. Du får programet tilldelat från tävlingsledingen inom 24 timmar från att det skall flygas och du får inte provflyga det innan. Här gäller mental förberedelse och memorering. Det är också här som agnarna skiljs från vetet. Behärskar du din flygmaskin väl har du lättare att utföra manövrar som du kanske inte tränat på tidigare!

 

Poängberäkning

Konstflygning påminnr som sagt om konståkning på skridskor. Man får poäng i efter hur väl man genomfört en manöver. Perfekt genomförd ger 10 poäng ända ner till 0 poäng. Det finns bestämda kriterier på inom vilka toleranser flygingen skall ligga innan man börjar ge avdrag.

Varje manöver har sedan en svårighetsgrad, K-faktor. Man multiplicerar domarens poäng, 0-10, med K-faktorn och får en totalpoäng på varje manöver. Efter utfört program adderas alla manövrars totalpoäng och resultatet återges i procent av hur många poäng man skulle ha fått om man flugit 10 poäng på alla manövrar. Ganska komplicerat men ett datorprogram tar som tur var hand om detta och den som har högst procent vinner.

 

Avslutning och hemflygning

Efter en trevlig avslutningsmiddag och prisutdelning brukar det vara dags att flyga hem dagen efter. Ofta används söndagar som hemfärd alternativt som reservdag ifall tävlingen inte skulle hunnit bli klar pga väder. Det samma gäller för hemflygningen som för transportflygingen till tävlingen. Ordentlig färdplanering och se till att ha god tid på dig!

 

Förhoppningsvis kan denna lilla sammanställning ovan ge svar på några av de frågor du haft inför valet att ställa upp i en tävling. Från konstflygförbundets sida ser vi såklart att så många som möjligt är med och vi har absolut inga höga krav på de som ställer upp. Alla som vill vara med är välkomna!

 


 


Uppdaterad: 2013-04-11 20:41
Skribent: Patrik Sjöberg

SPONSORER

Postadress:
Svenska Konstflygförbundet
Box 7085
103 87 Stockholm

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info