Hoppa till sidans innehåll

Känslan


LUFTHAVETS UPPTÄCKTSRESANDE 

text: Roland Hugosson, Stockholms Hängflygklubb

Hängflygning är en unik form av flygning, ingen annan flygsport ger sådana känslor som en hängflygare erfar då han flyger tillsammans med skrikande svalor under molnen eller känner doften från luften när den brusar förbi ansiktet. Tillsammans med rovfåglarna söker vi oss fram på osynliga stigar högt ovanför fält, skogar, byar och städer som flammar i ständigt skiftande dagrar. Eller så svävar vi tillsammans med fiskmåsarna på något kusthang i solnedgångens glödande kopparfärger.

Vi är så nära lufthavets osynliga krafter att alla flyg blir unika och bjuder oss på nya utmaningar. Det är omöjligt att beskriva för dem som inte känt vingarna bära exakt vad som får oss att ägna så mycket tid och energi åt vår hobby. Ändå försöker vi förmedla våra erfarenheter både till icke flygare och de nybörjare som ivrigt söker efter nya kunskaper.

Under en hängflygtur, liksom i livet i stort, måste vi fatta ständiga beslut som om de blir fel hindrar oss att nå dit vi vill. Beslutet att börja med hängflyg brukar dock få ångra. Den gemenskap som finns mellan hängflygare är något speciellt och i själva flygningen finner man en unik avkoppling. En avkoppling som erbjuder nya hissnande upplevelser vid varje ny flygtur.

 

Ständigt nya erfarenheter
Du håller på att lära dig hängflyga. Du står i en backe med hängglidaren över dig. Efter varje gång du sprungit nerför backen har instruktören sedan flyttat starten högre upp i backen. Den här gången är du tillräckligt högt upp. Du springer återigen nedför backen och ökar successivt farten… För ett par korta sekunder lyfts du från backens gräsbevuxna sida. Under några evighetslånga sekunder är drömmen sann, hjärtat glömmer slå och tankarna stannar. Denna upplevelse kommer du aldrig att glömma. Det minnet kommer att bli det första av många oförglömliga upplevelser i lufthavet.

Den första höjdflygningen - då du äntligen flyger långt ovanför marken. Du behöver inte planera för landning direkt när du lättat från marken. Plötsligt finns det tid att njuta av utsikten, tid att svänga, att manövrera. Tid att planera din första bedömningslandning och försöka landa på landningsmärket. Vilken euforisk dag.

Ditt första hangflyg. Du startar ut från en lång höjdrygg där vinden tvingas uppåt och bildar ett konstant lyftområde. Plötsligt kan du flyga så länge du vill. Och du vill flyga länge. I timmar svävar du ovanför marken och tittar ner på världen. Där står människor långt där nere på hangkrönet. Du kan flyga ner och tjoa lyckligt till dem och sedan ta ny höjd, flyga för evigt känns det som.

Din första upplevelse av termik, denna mystiska och osynliga kraft. Dessa varmluftspaket som stiger genom omkringliggande luft och som bildar de små lätta sommarmolnen - och de stora svarta regnmolnen. Till slut förstår du hur det skall gå till. Vilken lycka! Du skriker ut all din glädje när du når ett molns undersida för första gången. Vilken seger! Du har arbetat dig upp på termikbubblans topp. Långt, långt under dig ligger den platta världen. Tusentals meter under molnet och under dig ligger flygfältet skuggat av molnen.

Du kommer att uppleva känslan som kommer av vetskapen om att du inte kan nå tillbaka till landningsplatsen, din första XC-flygning, din första distans. Vilken kittlande spänning. Navelsträngen till flygfältet är kapad och du flyger fri. Världen ligger öppen tycks det. Du flyger med vinden och landar på ett främmande fält. Du packar ihop din hängglidare och sele till ett femmeters skidpaket och en ryggsäck. Du vilar lite och njuter av din nyvunna lycka. Snart blir du hämtad av kompisarna. Ni lastar dina flygprylar bredvid de andras och jämför upphetsat varandras flygupplevelser. Denna första distansflygningstur blir troligen inte så lång men de kommande ökar i längd för varje gång. Till slut är du så erfaren att du kan anta den utmaning det innebär att försöka flyga runt en triangelbana och landa hemma på fältet igen.

 

Utmaningen
Att hängflyga - med hjälp av de varma uppvindarna som kallas termik - är som att spela schack och springa maraton samtidigt. Det behövs först och främst kloka beslut men också en viss uthållighet om flygturen skulle pågå i flera timmar. Med hjälp av naturens krafter kämpar du för varje meter du tar dig uppåt och framåt genom lufthavet. Det går bättre ju större erfarenhet och kunskap du har skaffat dig. Rätt beslut belönar dig med en triumferande känsla av tillfredsställelse. Varje gång du tagit dig upp till molnens undersidor känner du en njutning av att ha bemästrat situationen till fullo. Du slappnar av och njuter en stund av den hänförande utsikten innan du störtar dig vidare mot nya utmaningar under din upptäcktsfärd bland de osynliga krafterna i lufthavet.

Den 40 kilo tunga flygmaskinen som du flyger studsar fram genom lufthavet som en vindsurfingbräda på vågorna. Trots att det är stökigt i lufthavet blir du inte nervös. Du biter ihop och tar dig vidare i trygg förvissning om att vingen - tack vare konstruktionens aluminiumrör och vajrar - aldrig kan gå sönder eller förlora flygförmågan.

Gravitationen drar dig ständigt nedåt mot marken med en meter per sekund - om du inte hittar luft som är på väg uppåt med mer än den hastigheten så måste du snart landa. Det vill du förstås inte göra redan! Du kämpar för att finna en uppåtvind som skall kunna ge dig höjd nog för att du skall våga korsa den stora skogen som ligger i din väg. Du glider in över skogen i sakta mak för att försöka finna stig över ett litet kalhygge - eller landa där om det inte finns något stig. Plötsligt kan du känna barrdoften som följt med den stigande luften upp till dig. Ditt flyginstrument signalerar att du vinner höjd. Du börjar kurva - saligt förnöjd med att du tolkat tecknen rätt och att du får flyga lite till - och inte tvingas pressa ner vingen på kalhygget. När du tagit ut all höjd som går fräser du glädjerusig iväg i hundra knutar för att riktigt kunna känna fartvinden brusa förbi ditt ansikte.

Om du valt rätt väg genom lufthavet och skött dina kort väl så kanske du landar på en grön härlig sommaräng efter en riktigt lång och uppfriskande flygtur. Där kan du lägga dig ner i gräset och njuta av solvärmen och dricka en uppfriskande juice som kylts av den svala luften högt där uppe under molnen. I tanken återupplever du de senaste timmarna och allt de fantastiska du upplevt. Kanske du tänjer lite på musklerna som blivit en smula slitna av alla timmar i luften.

Det här distansflyget, liksom alla andra, bjöd på ett helt nytt äventyr med helt nya utmaningar i ständigt skiftande förhållanden där varje höjdvinst och tillryggalagd kilometer varit en kamp mellan gravitationen på ena sidan och dina muskler och hjärna på den andra.

 

Sporten - farten i tre dimensioner
Du står på bergssidan och väntar - tillsammans med andra piloter i tävlingen - du väntar in rätt tillfälle för att starta ut i en förbipasserande uppvind. Du läser av naturens tecken, och så… du tar några steg och börjar springa. Vingen lyfts från dina axlar, hängstroppen du sitter fast i vingen med sträcks och… fötterna lyfts från marken. Luften stiger och du med den. Du flyger i cirklar för att stanna inom lyftområdet du startat ut i. Du vinner mer höjd för varje sekund. Startplatsen försvinner under dig samtidigt som du driver iväg med vinden - du är på väg.

Efter ett tag har du kommit upp till molnets undersida - den sista biten har du kurvat tillsammans med en hök. Du tar sikte på nästa moln som ligger i riktning mot nästa "turnpoint" på dagens tävlingsbana. Höken flyger åt samma håll och du följer denna mästare och känner hur fartvinden ökar i ansiktet när du ökar farten för att kunna följa den en stund. Strax säger dig dock din GPS-navigator att du måste välja dina egna vägar genom lufthavet för att inte komma ur kurs och förlora tid. Den här dagen har tävlingsledningen lagt en lång triangelbana som kommer att bli utslagsgivande - endast de bästa och snabbaste piloterna kommer att komma i mål detta heat det vet du.

Efter flera timmar ute på banan känner du dig lite sliten men du hänger fritt i din bekväma sele under hängglidaren och fortsätter att styra dit du vet att du kan finna uppvindarna. När du finner dem börjar du cirkla och minskar farten (för att flyga i fartområdet där hängglidarens sjunkhastighet är minimal) så att du kan nå toppen på stigområdet så snabbt som möjligt. Mellan stigområdena ökar du istället farten för att snabbt komma vidare längs banan.

Du kryper ihop för att minska luftmotståndet där du forsar fram mot det sista rundningsmärket på banan. Du flyger snabbt för att få den kortaste tiden mellan start och mål av dina medtävlare, men inte så snabbt att du inte når fram till nästa lyftområde (eftersom din glidbana blir brantare desto snabbare du flyger). Det gäller att under hela flygturen anpassa farten efter förhållandena. I motvinden måste du öka farten för att göra din glidvinkel mot marken optimal. När du flyger genom sjunkområdena ökar du farten för att snabbt ta dig därifrån. Då stigområdena är svaga och när du flyger med vinden i ryggen flyger du i den farten som ger bästa glidtalet, och snokar ideligen efter minsta stig. När stigområdena är starka väljer du kräset de som ger dig den snabbaste stighastigheten och flyger snabbt igenom de svaga.

Du rundar det sista rundningsmärket. Det har hunnit blivit sent på dagen och stigområdena har blivit färre och svagare. Du måste skynda på - men försiktigt så du inte tvingas landa ute på banan så här nära mål. Efter ett tag ser du målet vid horisonten.

När så GPS-navigatorn säger dig att du passerat mållinjen bränner du av överskottshöjden med några höjdätande manövrer. Du tar ordentligt med fart för att göra en brant sväng. Du lägger omkull vingen och svänger och känner G-krafterna pressa dig nedåt i selen du ligger i - horisonten virvlar snabbt förbi. Du leker lite mer innan det är dags att landa. Då tar du fart och susar in med vinden i ryggen över landningsfältet. Du svänger tillbaks upp mot vinden, minskar farten successivt, närmar dig marken och tar ett steg eller två på landningsmärket du siktat på.

Några piloter har redan gått runt banan - men de startade före dig och det är svårt att veta deras bantider. Lite senare landar fler piloter som startat både före och efter dig och som valt andra vägar mellan rundningsmärkena på banan. När alla landat - en del i mål andra ute på banan - väntar alla på resultatet; vem av de som gått i mål vann dagens heat? Vem valde den bästa och snabbaste vägen med de bästa stigområdena och vem utnyttjade dagens förhållanden optimalt? Bättrade du på din totala placering i tävlingen eller förlorade du några platser till konkurenterna? Vann du själv kanske dagens heat! Har all träning givit utdelning? Väntan på resultaten är nervpåfrestande.

 

Hangflygets njutning
Du sitter och fikar med familjen vid kusthangets låga böljande sanddyner. Vingen står riggad och klar bakom sanddynens krön i väntan på att sjöbrisen skall tillta och bättra på lyftorådet. Skärmflygarna glider omkring i den svaga grundvinden. Barnen badar i havet utanför den kilometerlånga sandstranden som sakta håller på att fyllas med soldyrkare.

Lite senare går du upp till startplatsen och bär fram vingen till sluttningen. Du krokar fast dig i vingen och tar ett steg framåt - och lyfts genast upp från marken av den vind som tvingats uppåt av den långsträckta sanddynen. Vinden har ökat på grund av sjöbrisen; alla skärmflygare har tvingats landa. Du och måsarna är ensamma på hanget. Du glider längs med stranden på tjugo meters höjd och njuter av solglittret i vågorna under dig. Du flyger förbi familjen och ni vinkar glatt till varandra. Efter en stund landar du åter på toppen av sanddynen och går ner och svalkar dig i havet och äter en macka innan du tar en flytur till.

I kusthangets lugna luft, helt fri från turbulens, märker du hur minsta förflyttning av kroppsvikten påverkar vingen. En anings förflyttning i sidled gör att vingen börjar luta lite, en liten förflyttning bakåt gör sedan att vingen snällt lägger sig i sväng. Du fortsätter och övar dig på finliret, det finns gott om tid. Du flyger förbi alla skärmar, som åter startat i den avtagande kvällsvinden, upp till den högsta punkten på sanddynen där det finns höjd och utrymmer nog att pröva på lite vidare svängar i högre farter. Flera markbundna människor står på krönet och beundrar utsikten. Du tar full fart och fräser förbi framför deras näsor - och gör en brant stigande sväng tillbaks ut mot havet och det osynliga lyftområdet som håller dig svävande så länge du vill och orkar. Du orkar länge denna underbart fina flygdag. Det hinner bli kväll innan du lycklig packar ihop vingen. Under tiden som den röda solen sjunker ner i havet bortom den folktomma stranden bär du upp grejerna till bilen för att åka tillbaks till campingen. Vilken lyckad resa det blivit - för hela familjen!

 

Nya miljöer och bekantskaper
Du kommer troligen att resa till flera spännande flygställen ute i världen och både träffa många trevliga flygare och flyga i vackra omgivningar. Du kommer att växla mellan bad och hangflyg vid Danmarkskustens sanddyner med utsikt över havets tunga dyningar - mellan skidåkning och fjällflyg högt över de gnistrande vita bergstopparna. Du kommer att kunna få se alperna ur fågelperspektiv - de snötyngda glaciärerna, som du flyger i jämnhöjd med, i kontrast med de sommargröna dalarna. Du kommer att passera tätt intill de branta och karga bergssidorna där endast bergsgetter tar sig fram. Du kanske kommer att flyga över torra ökenlandskap i Australiens out back eller USAs ödsligaste hörn, över Afrikas slätter eller mellan Himalayas toppar. Möjligheterna finns där.

På kvällarna kommer du troligen finna dig själv sittande i skymningsljuset tillsammans med gamla och nya kamrater som drar flyghistorier för varandra över en god bit mat på den lokala restaurangen. Utanför ligger era flygmaskiner och vilar på biltaket redo för resor till nya flygställen och nya flygturer.

 

Känslan
Den ena flygningen blir inte den andra lik. Du kommer att starta springande av egen kraft från berg och kullar eller från flygfält med hjälp av vinsch eller bilbogsering - eller med flygbogsering efter en ultralätt flygmaskin. Du kommer att flyga över odlingslandskap såväl som i bergslandskap. Du kommer att: möta svalor under molnen, kurva bredvid hökar eller jaga måsar på kusthang. Du kommer att korsa skogar och sjöar hoppandes från moln till moln. Upplevelsen av att flyga så nära naturen som hängflygare gör är svår att förklara, därför är det lätt att bara prata teknik eller regler, resor och strapatser. Hur förklarar man glädjen, njutningen, naturupplevelsen, utmaningarna, tillfredställelsen, farten, samvaron, spänningen ja lyckan med att hängflyga?

Jag har försökt att samla och koncentrera allting i en dikt. Jag lyckades inte. Ingen kan lyckas att förklara hela känslan. Men jag vill ge dig möjligheten att ana vad jag menar. Så här upplever jag min flygning, så här vill jag försöka förklara hängflygningens väsen för de som inte vet. 


En riktig pilot
En riktig pilot känner fötterna lyftas,
när vingarna bär till en annan värld.
Lyfter sig upp, finner en väg,
bland osynliga stigar som ingen trampat. 
 
En riktig pilot förstår fåglarnas sånger,
när vingarna glider genom vindarnas land.
Där doftar molnen, och svalorna jagar,
där finns en lycka som få kan ana. 
 
En riktig pilot följer örnarnas spår,
dit där regnet är färskt, och luften blir tunn.
Där Cumulusmolnen gnistrar vita i solen,
och regnbågar föds till sin korta tid. 
 
En riktig pilot följer vindarnas väsen,
genom himlens vidder, in i fåglarnas rike.
Rider på krafter som hämtat sin styrka
från urgamla källor, i solugnens kärna. 
 
En riktig pilot följer tecknen i skyn,
känner lufthavets vågor, som bär honom bort.
Genom molnens skuggor, bortom regnets ridåer,
susar nyvunna vingar fram i det blå 


Att hängflyga genom lufthavet skänker en bedövande känsla! Vi vet - vi har varit där. Vi ska dit igen! Följer du med oss?

 

DSC_0609

Uppdaterad: 2016-06-07 16:54
Skribent: Tomas Söderqvist

Webbshop

Snygga funktionella sportkläder som syns. Ingen tvekan om var du kommer ifrån. Och du behöver inte vara landslagsman/kvinna för att skaffa dem.


Fototävlingen

 

fai

FAI betyder "Fédération Aéronautique Internationale", det franska namnet på det internationella flygsport­förbundet.


Postadress:
Svenska Flygsportförbundet
Box 7819
103 96 Stockholm

Kontakt:
Tel: +46 10 476 54 71
E-post: This is a mailto link

Se all info