Hoppa till sidans innehåll

På väg mot pilotlicens


Efter grundkurs och höjdflybehörighet kan eleverna fortsätta utbilda sig i olika former av flygning. Detta gör att man ökar sin flygkompetens och kan njuta av de olika flygställen och former av flygning runtom landet. Man maximerar alltså sina flygmöjligheter genom att utbilda sig i samtliga flygformer.

 

Hangkurs leder till hangbehörighet och då kan man flyga på ett hang när väderförhållanden är lämpliga. Vid hangflygning är inte alls ovanligt att man flyger 3 eller 4 timmar på en dag. Olika hang har olika egenskaper så utbildningen är anpassad för varje hang. Kända hangställen är Hammar i Skåne och Ålleberg strax söder om Falköping.

 

 

Flygbogserkurs leder till flygbogserbehörighet. Det är nästa steg för alla elever som vill flyga termik. Minimikrav är 10 flygtimmar och så ska man äga och flyga en flygbogserbar vinge. Det finns även möjlighet att gå kurs i flygbogsering innan man kommit upp till 10 flygtimmar - då går man kurs med tandemvinge för att sen fortsätta med vanlig vinge.

Hos många klubbar är flygbogsering det enda sättet att komma riktigt högt upp och hitta termik och/eller ta pilotlicens. Flygbogsering utföras av en tyngre motoriserad hängglidare som heter trike. Vanligtviss kräver instruktörerna att man har övat på att flyga med minst hälften av vingens högsta hastighet under ca: 30 sek eller längre och under kortare moment även med max hastighet. Själva flygbogseringen är, under termiska förhållanden, en riktig utmaning som belönar en med mycket flyghöjd och mycket adrenalin. 

IMG_0300

 

 

Pilotlicens Till slut blir man duktig nog för att utföra utelandningar dvs starta från ett flygfält eller berg och landa på en icke-avtalad plats som ligger minst 5 km bort. Landningsplats samt vindriktning ska från luften bedömas av eleven som lämpliga. Efter tre framgångsrika utelandningar får man sin pilotlicens. Minimikrav är 15 flygtimmar samt godkänt skriftilgt teoriprov.

 

Motorflygning För att flyga hängglidare med motor måste du gå kurs i motorflygning. Minimikrav är höjdflygbehörighet och minst två flygtimmar samt att man flyger en vinge som anses som lämplig för motorflygning.

 

Fördelar med en motorsele är många:

     -man slipper långa resor till väderberoende flygställe (man startar från plattmark)

     -man är inte i beroende av andra (bogserförare & bogserledare, trikepilot osv)

     -man kan hålla sig i flygtrim och bli en bättre och säkrare flygare

     -vädret är inte lika avgörande,man kan flyga året runt

 

Mer detaljerad information hittar du här.

 

moz

Uppdaterad: 2016-09-15 12:05
Skribent: Jorgos Billis

Webbshop

Snygga funktionella sportkläder som syns. Ingen tvekan om var du kommer ifrån. Och du behöver inte vara landslagsman/kvinna för att skaffa dem.


Fototävlingen 2016

 Fototävlingens vinnare

Fototävlingen andra plats

Fototävling tredje plats


fai

FAI betyder "Fédération Aéronautique Internationale", det franska namnet på det internationella flygsport­förbundet.


Postadress:
Svenska Flygsportförbundet
Box 7819
103 96 Stockholm

Kontakt:
Tel: +46 10 476 54 71
E-post: This is a mailto link

Se all info