Hoppa till sidans innehåll

Vanliga frågor - FAQ


Varför hängglidning?

Därför du har drömt om att få flyga som en fågel sen du var liten. Inte flyga som en pilot - sittandes i en kupé och omgiven av en massa spakar, instrument, pärmar med checklistor & stela färdplaner och hålla på med oändliga siffrorglada radiokommunikationer - utan flyga som en fågel.

 

Flyga som en fågel alltså.

Jepps. Ingen annan flygsport kan ge en sån känsla. Det är bara hängflygpiloter som får uppleva flygning på detta vidunderliga sätt.

 

Är det svårt att lära sig flyga?

Nej, egentligen inte, det är rätt ovanligt att man inte klarar utbildningen. Samtidigt ska man inte glömma att hängflygning är en sport som medför alla vanliga normer som gäller inom flygning: tidskrävande skolning, pengar, tålamod och en stark vilja att bli just hängflygpilot.

 

Vad krävs för att gå utbildning?

Det är inget fel att kunna orka lite, utbildningen kan kännas lite tuff i början. Men ännu viktigare är det att man passar på när vädret tillåter utbildning. Att hoppa över utbildningstillfälle kan ha förödande konsekvenser för en aspirants framsteg. Väderförhållanden som lämpar sig till nybörjare kommer inte varje dag i vår sport. Om dina instruktörer tycker att det bli fint till utbildning då ska man inte tacka nej. Det krävs alltså engagemang!!!

 

Något annat?

Tålamod – instruktörerna är helt inställda på säkerhet och det innebär att utbildningen sker i en långsammare takt, det går helt enkelt inte att köra på ett hastigt sätt. I Sverige är det även vädret som oftast vägrar samarbeta och då sätts tålamodet på prov.

 

Hur mycket pengar behöver man?

Alla flygsporter kostar mycket. Det positiva är att hänggliding är billigast bland alla flygsporter i Sverige. Första året får man räkna med större utgifter på utbildning ink resor till ställena där man kör själva utbildningen. Man kan räkna med circa 15.000 - 20.000 kr i avgifter för nybörjarkurs och vidareutbildning.

 

Och hur mycket tid?

Det brukar ta minst ett år innan man kommer igång med sin flygning och kan flyga regelbundet utan instruktörens närvaro. Tro inte att du kommer upp bland molnen och glider runt som ett flygaress efter en veckas skolning.

 

OK, jag kan leva med det men vad behöver jag utrustningsmässigt?

Förutom vinge, sele & hjälm (en begagnad utrustning ligger på circa 10.000 kr) behöver du också transport till flygställena. Det underlättar mycket om man har tillgång till bil med takräcke. Man behöver även förvaringsplats (vingen ligger nerriggad i en stor påse och liknar en jättecigarr på ca 5 meter). Det är kanon om man har tillgång till garage eller annan torr förvaringsplats såsom källarlokal eller flygplatshangar.

 

Fixat. Får jag flyga nu?

Det får du absolut göra om du har vädret på din sida. Sverige är inget flygparadis direkt, hängflygare har nämligen inte så himla många flygdagar per år att utnyttja. Det gäller samma sak som med utbildningen, man får passa på när det är flygbart. Att flyga så ofta det går bäddar för bättre och säkrare flygning som varar längre!!!

 

Måste det vara fint och soligt när vi flyger?

Nej, solsken är ingen garanti för att det ska vara flygbart. Det finns olika sorts väderförhållande som lämpar sig till olika typer av flygning (termik, hang, termiskt hang, flygbogsering, flygning med motorsele osv).

 

Hur vet jag då om det är flygbart?

Det finns ett antal vädersidor på nätet som vi använder (SMHI, DMI, YR mm). Om allt tyder på att det blir flygväder så kontaktar vi någon erfaren hängflygare som kan tipsa vidare om lokala väderförhållanden. Om vädersidorna & erfarna flygkompisar stämmer överrens så kör vi!!! En grå regnig skitig dag i Malmö ska inte stoppa en från att köra till Hammars backar och flyga i strålande solsken. En dimmig dag i Stockholm ska inte heller förhindra flygare från att åka till Örebro och flyga under en klarblå himmel... men: Ibland fallerar alla prognoser och väl på plats konstaterar flygarna att det inte går att flyga. Det tillhör sporten.

 

Nu jä***r flyger vi!!!!

Flygning kräver mer än lämpligt väder. Man får även räkna med fler timmars frånvaro från hemmet. En vanlig dags flygning betyder att man åker på förmiddag och är tillbaks först på kvällen. Om du har flera tidskrävande hobbies som man ägnar sig åt just när det är fint väder lär det bli svårt att greja det här med hängflygning. Att kunna prioritera denna fantastiska sport när väderförhållanden är optimala är framför allt en säkerhetsfråga.

 

Så det tar alltid en halv dag i anspråk?

Nej, ibland tar det en hel dag. Alla flygare, oavsett nivå och kompetens, lägger mycket tid på flygning.

Det finns bara två sätt att någorlunda minimera antalet timmar som hängflygning kräver: Antigen bor man vid ett flygställe eller så flyger man med motorsele.

 

Skitsamma, jag är beredd att trampa över lik för att flyga hängglidare.

Du är en av oss. Kolla på utbildningssidan och ta kontakt med en eller flera klubbar. Utbildningstillfällen aviseras på Hängflygförbundets anslagstavla.

 

flypain

 

Uppdaterad: 2017-04-10 20:33
Skribent: Per Andersson

Webbshop

Snygga funktionella sportkläder som syns. Ingen tvekan om var du kommer ifrån. Och du behöver inte vara landslagsman/kvinna för att skaffa dem.


Fototävlingen

 

fai

FAI betyder "Fédération Aéronautique Internationale", det franska namnet på det internationella flygsport­förbundet.


Postadress:
Svenska Flygsportförbundet
Box 7819
103 96 Stockholm

Kontakt:
Tel: +46 10 476 54 71
E-post: This is a mailto link

Se all info