Hoppa till sidans innehåll

Ett flygsportcenter växer ur ruinerna

02 JUL 2019 14:10
Sedan 2010, då motorflyget lämnade Barkarby, har det vackra och välskötta flygfältet förslummats och vandaliserats. Men några har hållit sig kvar och nu växer förhoppningarna om att kunna återskapa ett center för flygsport.
  • Uppdaterad: 02 JUL 2019 14:51

Ett arbete pågår för att förvandla det förslummade hangarområdet på tidigare Barkarby flygfält till ett aktivt idrotts- och friluftsområde. Samtal har pågått i många år, men nu i juni skedde ett genombrott då Järfälla kommuns fastighetsenhet på plats inspekterade området, och tog del av den besiktning av samtliga byggnader som Stockholms Flygsportförbund utfört.

Målet är att skapa ett permanent hem åt de föreningar som idag är aktiva på området, och även bjuda in andra idrottsföreningar som har liknande arenabehov.

Försök till samtal i många år

När motorflyget slängdes ut från Barkarby flygfält skingrades en kulturskatt. Barkarby var en av Europas finaste samlingsplatser för experimentbyggda flygplan. Sedan stängningen har flygfältet sakta men säkert förslummats, även om kvarvarande medlemmar i tidigare Barkarby Flygklubb tillsammans med skärm-, häng- och modellflygklubb gjort sitt bästa för att sköta området.

Marksituationen är komplicerad. Hela flygfältet, den tidigare flygflottiljen, ägs av Järfälla kommun. Men marken ligger inte bara i Järfälla kommun utan även i Stockholms stad (det är inte ovanligt att kommuner äger mark i en annan kommun). Dessutom är delar av marken i Järfälla naturreservat, medan marken i Stockholms stad är kulturreservat. Kommungränsen går rätt igenom en av hangarlängorna.

Från början var Järfälla kommun väldigt kategoriska, och krävde att samtliga hangarer och klubbhus skulle rivas omgående. Några hangarer såldes, några demonterades och flyttades. En länga har varit hem åt skärm-, häng- och modellflygklubb och bygglokal för EAA.

Några markupplåtelser har inte funnits, men föreningarna har haft stöd från kommunala tjänstemän och så småningom även av politiken. Ett nämndbeslut gjorde klart att föreningarna kunde fortsätta verksamheten på området.

Det har ändå inte varit lätt. Barkarbyfältet angrips från tre håll:

  • Dels av den växande Barkarbystaden, som även om den kommer att göra halt vid en linje som möjliggör fortsatt verkamhet för flygklubbarna, har dragit in trafik på det som tidigare var våra idrottsytor.
  • Dels av Förbifarten, vilket blev särskilt tydligt av att 150 000 kubikmeter grus och slam mellanlagras inne på de tidigare gräsytorna.
  • Dels av tunnelbanebygget, som nu gått in i en aktiv fas som tar hela den belagda startbanan och delar av grässtråken i anspråk.

Men det har ändå gått att fortsätta flyga, om än med visst besvär. Och byggena blir en dag färdiga. Stockholms Flygsportförbund skrev i höstas till Järfälla kommun och beskrev en plan för att avveckla slummen och utveckla flygfältet och hangarområdet till en aktiv och vacker idrotts- och friluftsmiljö. Ett starkt argument vi stödde oss på är att när naturreservatet bildades i fjol, så skrevs det in i skötselplanen att byggnader på hangarområdet ska besiktigas. De som är i dåligt skick ska rivas omgående medan bra byggnader kan bevaras och användas för förenings- och friluftsliv. Det skulle tom. kunna uppföras nya byggnader.

Kommunen tog aldrig initiativ till någon besiktning, och till slut gjorde Stockholms Flygsportförbund det själva, i början av juni. Under försommaren har också Fenix Skärmflygklubb, som haft fältet som bas i 20 år, haft två arbetsdagar då man rivit en "herrelös" halvriven hangar (bilden), samtidigt som man räddat byggmaterial till upprustning av den länga som ska bevaras.

Politisk vilja

Därefter bad vi om en träff med kommunen på plats, och den har nu alltså skett. I samband med detta har vi haft kontakt med flera politiker i Järfälla, för att se till att besluten inte bara hamnar på fastighetsenheten, utan att frågan får ett idrotts-, frilufts- och kulturperspektiv. Vi vet att det finns viljor i kommunen som vill bevara Barkarbys historia som flygcenter. Det var inte bara en av de första flygflottiljerna, utan även landets första flygplats med utrikestrafik, för lite drygt hundra år sedan.

Om vi får som vi vill kan en av de finaste hangarlängorna bevaras och rustas upp, och på marken där det tidigare låg hangarer kan det bli plats för linflygbana och en bana för RC-bilar (en bana förstörs när kraftvärmeverket i Lövsta byggs). Kanske skulle det gamla flygfältet tom. kunna användas för propagandaflygning med eldrivna motorseglare, eller rent av skolning med eldrivna bogserplan eller motorseglare. Ett sätt att flytta flygsportens arenor närmare tätort och visa vad vi har att erbjuda.

Allt är möjligt.

Skribent: Björn Hårdstedt
Epost: This is a mailto link

Framåt för fler i rörelse


Webbshop

 



fai

FAI betyder "Fédération Aéronautique Internationale", det franska namnet på det internationella flygsport­förbundet.



Svenska Flygsportförbundet är en del av svensk idrott.


 

 

Vi är med i studieförbundet SISU idrottsutbildarna.


Postadress:
Stockholms FSF
Gustavslundsvägen 137, 5 tr
167 51 Bromma

Besöksadress:
Gustavslundsvägen 137, 5 tr
167 51 Bromma

Kontakt:
Tel: 0706682720
E-post: This is a mailto link

Se all info